Monday, September 6, 2010

Hari Ke-27 Ramadhan 1431H

Lama saya tak menulis di blog. Memang sibuk rasanya sebelum ini. Di sekolah dengan pelajar yang mengambil peperiksaan, saya perlu sediakan kertas-kertas peperiksaan dan menanda jawapan-jawapan. Dan akhirnya ALhamdulillah 3 September sekolah berakhir, cuti panjang. Hilang sebentar rasa lelah dalam hati.

Sedar tak sedar dah masuk hari yang 27 Ramadhan dah hari ini.... Sayu saya rasa di hati sebenarnya sebab jika dihitung memang saya rasa banyak kurangnya Ramadhan saya kali ini.... Dan saya benar-benar mengharap ALLAH menerima segala amal ibadah saya dan mudah-mudahan tergolong dalam golongan orang yang bertakwa.

Banyak perkara yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan ini....beberapa hari sebelum cuti sekolah tiba-tiba sahaja saya sakit tekak sehingga hari terakhir persekolahan, hari Jumaat suara saya hilang...
"Cikgu , kenapa suara you lain," tanya pelajar seorang, peka dengan perubahan suara saya. Alhamdulillah saya cuma ada dua kelas sahaja hari Jumaat itu. Dua-dua PJK dan saya tidak perlu menggunakan banyak suara kerana hari ini permainan sukan.
"Awak tolong saya ya.... bacakan nama-nama pelajar ini. Saya nak tanda kehadiran mereka," saya meminta bantuan pelajar seorang. Memang suara saya tahap membisik sahaja ketika itu.
Lalu pelajar itu melaungkan nama-nama pelajar yang saya minta itu...
"Jangan kuat-kuat sangat .... satu court ni boleh dengar ni," ketawa pelajar itu apabila saya menegurnya.

Dan akhirnya,loceng terakhir berbunyi, saya tersenyum lega. Cuti yang panjang insyaALLAH mudah-mudahan suara saya akan kembali seperti biasa insyaALLAH. suasana di bilik guru meriah sungguh. Kami semua berpelukan sesama kami,
"Selamat hari raya. Maaf Zahir Batin....Kosong kosong ya," ucapan rasmi kami sesama guru Islam.
Bagi guru yang non-muslim," Happy Holidays"
Dalam kami gembira bersalam-salaman sambil berpelukan sesama kami, tiba-tiba lalu Encik Tan ," Saya tunggu ni siapa yang mahu peluk saya juga"
Ketawa kami di situ juga...."Tak boleh,tak boleh. Lelaki....." balas kami sambil ketawa.

Saya juga masih teringat kepada ceramah yang dibuat oleh pihak panitia Agama Islam pada hari Jumaat itu. Mengingatkan kepada Memburu Lailatul Qadar. 10 malam terakhir adakalanya ramai antara kita tidak ambil pusing dan lebih kepada mood menyambut 1 Syawal daripada merasa sedih dengan pemergian Ramadhan.
"Mungkin kita rasa pelik, kenapa kalau bulan Ramadhan ni kita masih lagi malas nak buat perkara baik. Malas nak beribadat....pada hal bulan tu syaitan semua dah diikat. Tapi kenapa kita masih lagi ada rasa malas dan buat perkara tak baik juga?" persoalan yang ditimbulkan oleh salah seorang guru dalam halaqah kami. Saya kagum dengan cikgu tersebut, cikgu yang mengajar mata pelajaran Sains tapi ilmu agama ada di dada. Kami , guru-guru membuat giliran memberi tazkirah ringkas selepas membuat bacaan yaasin. Dan saya juga turut memberikan sedikit peringatan dalam suara yang serak-serak basah itu.
"Kerana kita ni telah lama dijajah oleh syaitan. Selama 11 bulan sebelum ini kita dijajah oleh syaitan, menyukarkan kita untuk membuang sifat-sifat buruk dalam diri kita. Dan akhirnya susah kita nak memulakan perkara baru semasa bulan Ramadhan ini. Tapi Alhamdulillah kita dah memulakan perkara-perkara baru yang baik-baik insyaALLAH mudah-mudahan kita dapat istiqamah membuatnya sehingga selepas Ramadhan insyaALLAH," dan kami sama-sama mengaminkannya.

"Saya mengingatkan diri kita sama-sama, pelajar-pelajar agar menjaga ibadat-ibadat wajib kita bukan hanya masa bulan ramadhan tetapi juga selepas bulan Ramadhan. Terutama sekali ibadat sembahyang. Sembahyang itu tiang agama dan segala-galanya. Ramai kita hari ini berpuasa tetapi tak sembahyang.Jadi cikgu harap pelajar-pelajar menjaga solat 5 kali sehari dan tidak meninggalkannya," dan saya kagum lagi kepada guru disiplin yang memberikan peringatan kepada kami semua. Subhanallah, lama sebenarnya saya tak dengar peringatan-peringatan di sekolah ini. Alhamdulillah mudah-mudahan majlis-majlis seperti ini adalah pemula dan akan ada penerusnya lagi insyaALLAH.

Dan tanggal 26 Ramadhan, terasa sedih menyelubungi. Tarikh itu merupakan tarikh khatam AL-Quran untuk Ramadhan bagi surau di rumah kami. ALhamdulillah 30 juzu ' bagi mereka yang istiqamah solat tarawikh 20 rakaat penuh dengan imam muda hafiz dari negeri Serambi Mekah itu. Pada rakaat yang ke 20, imam membacakan doa khatam Al-Quran. Ramai yang hadir matanya basah dengan air mata , mengaminkan doa tok imam dan mengharapkan pengampunan daripada ALLAH SWT. Sedih kerana apabila khatamnya 30 juzu' itu menandakan Ramadhan sudah sampai kepada penghujungnya. Dan tahun hadapan masih belum ada jaminan akan bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang atau tidak lagi........

Dan malam-malam 10 malam terakhir ini saya berazam untuk menghidupkan malam-malam ini dengan membangunkan malam -malam insyaALLAH. Dan saya juga berdoa agar selepas ini saya akan terus istiqamah untuk menghidupkan sepertiga malam selepas Ramadhan kerana terlalu banyak kelebihan-kelebihannya yang diberitakan oleh ALLAH melalui RasulNYa....

Ada cerita lucu pula untuk dikenang ......
Malam 20 Ramadhan.....
"sahabat...bangunlah 10 malam terakhir ni. Jom kita solat tahajud," Alhamdulillah kami bangun, tetapi syahid selepas solat subuh hingga matahari dah menunjukkan rupa.

Malam 21 Ramadhan.....
"sahabat...bangunlah. Malam lailatulqadar ni. Malam ganjil. Jom solat," Alhamdulillah kami bangun juga, tapi lewat sebab malas malas lagi. Jadi sempat solat sekejap je....

Malam 22 Ramadhan....
"sahabat.....bangunlah. Malam lailatulqadar ni." Tiba-tiba sahabat saya itu ketawa terkekeh-kekeh.... menyebabkan saya pun ketawa pula...."Mana pulak malam ni malam genap" sambung dia. Tetapi...bangun juga solat sunat sekejap sebelum bersahur.

Malam 23 Ramadhan.....
"sahabat....bangunlah. Malam lailatul qadar ni. Jom solat," ....... "Mana pula....hujan la"
T
api kami bangun juga dan sempat solat sunat sebelum bersahur.

Lebih kurang begitulah malam malam seterusnya....

Malam 25 Ramadhan.....
"sahabat, mari sini......"saya memanggil , kuat.
"Cuba tengok langit. Cerah betul lah," saya pelik. memang langit malam tu cerah sangat. Dan saya rasa seram sejuk entah kenapa. Dan kami tak menunggu lama malam itu, entah kenapa memang rasa sejuk semacam. Kami tidur awal, rasa takut entah kenapa. Hp masing-masing membuat alarm.., seawal 3.30 pagi, 4.00 pagi, 4.30 pagi, 5.00 pagi dan paling akhir 5.30 pagi. Mudah-mudahan malam ni terjaga awal sikit untuk bangun Qiyam...
"Sahabat...bangun jom kita qiyam...." saya terjaga jam 3.45 pagi, Alhamdulillah. Tidak saya lupakan banyak membaca doa yang diajar oleh Rasulullah SAW kepada Saidatina 'Aisyah , doa ALLAH mengampunkan dosa-dosa.
Moga-moga ALLAH menerima segala amal ibadah kami dan mengampunkan dosa-dosa kami.....turut saya doakan moga selepas ini insyaALLAH saya kuat untuk menghidupkan sepertiga malam-malam....(renungan daripada surah AL Muzammil)

Begitulah malam malam seterusnya....

Ramadhan hanya tinggal beberapa hari lagi....

Saya teringat lagu nasyid dendangan Nazrey Johani , mengenai Ramadhan 2 Zaman....Mari Hayati bersama-sama

Ramadhan 2 Zaman

Album :
Munsyid : The Zikr
http://liriknasyid.com


ramadhan satu nasib tak serupa
peluangnya sama natijah berbeza

ramadhan mereka gembira cemerlang

mukmin berjasa diawal zaman
ramadhan kami malam terbuang
muslim berdosa di akhir zaman

mereka gembira kerana kedatangan mu

kami gembira dengan pemergian mu
malam mereka meriah disimbah nur al quran
tp malam kami muram bertemukan mu

mereka berlumba mengejar makrifat

tp kami lesu diburu nafsu
hati mereka bercahaya digilap takwa
jiwa kami gelap didera dosa

takbir mereka takbir kemenangan

hadiah mujahadah sebulan ramadhan
takbir kami lesu tak bermaya
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga

ADAKAH INI RAMADHAN YANG TERAKHIR....MOGA ALLAH MENGAMPUNI DOSA-DOSA DAN MENGGOLONGKAN DALAM GOLONGAN YANG BERTAKWA....AMIN




No comments:

Post a Comment