Sunday, August 15, 2010

Hari Pertama Puasa

Alhamdulillah Rabu 11 Ogos 2010 lalu, kita semua mulai berpuasa, menjalani ibadah dan mengharapkan agar menjadi golongan yang bertakwa kepada ALLAH akhirnya. Bermacam- macam karenah yang dihadapi pada bulan puasa ini. Bagi yang mengharapkan keredhaan dan keampunan daripada ALLAH pasti berusaha mengisi bulan ini dengan sebaik-baiknya, kerana menyedari belum pasti akan bertemu dengan bulan Ramadhan pada tahun akan datang lagi. Mungkin juga ini merupakan Ramadhan yang terakhir ???

Bagi pelajar-pelajar sekolah Cina di sekolah saya ini, mereka turut terasa keseronokan menyambut bulan puasa ini. Kenapa pula ??? Yang paling menggembirakan mereka adalah 2 perkara utama iaitu :

1) masa pembelajaran disingkatkan daripada 40 minit setiap sesi kepada 30 minit setiap sesi
2) mereka semua boleh BALIK AWAL kerana sesi persekolahan habis jam 5.30 petang

Bukan hanya pelajar-pelajar Cina malah.....
"Hi Cikgu, laju sahaja balik," saya menegur rakan sekerja saya, guru Cina selepas kami berselisih jalan, saya mahu ke meja saya manakala cikgu tersebut pula bergegas mahu pulang ke rumahnya.
"Mahu singgah itu bazar ramadhan beli makanan,"balasnya. Kami yang mendengarnya semua ketawa.
"Ini ...siapa yang puasa ni," balas kakak di sebelahku, mengusik.

Begitulah karenah hari pertama berpuasa.

Pertama kali saya masuk ke kelas pula....,

"Awak semua jangan bising-bising sangat ya. Awak kenalah hormat cikgu-cikgu melayu. Mereka semua puasa. Tak makan tak minum dari pagi. Jadi awak semua kena lah senyap-senyap ya,"

"Cikgu....you tak payah mengajarlah. Kesian you penat," ada suara seorang pelajar mencadangkan.

"Ish...mana boleh begitu. Saya mesti juga mengajar. Asalkan awak semua janji jangan bising-bising dan buat saya marah"

Di dalam satu kelas yang lain pula.....
"Amboi, sedapnya minum air depan saya," saja-saja saya mengusik pelajar tersebut.
" Saya puasa lah...." tambah saya lagi

"Oppss...sory-sory cikgu," balasnya. dan terus dia menyimpan airnya di dalam laci meja. Kemudian dia bercakap dalam bahasa Cina kepada kawan-kawan sekelilingnya dan menunjukkan kepada botol air. Dan kawan-kawannya yang lain juga turut sama menyimpan botol air masing-masing di dalam laci meja mereka.
"Sory-sory cikgu," balas mereka.

"Takdalah, saya saja main. Minumlah. Cuma, jangan buat bising sahaja ya," balas saya, terasa bersalah pula pada mereka.

Pelajar yang baik hati pula,
" Ok, saya panggil nama kamu datang depan ambil buku masing-masing ya," Saya melaung agak kuat supaya pelajar yang paling belakang masih mendengar suara saya.
Sememangnya telah menjadi rutin saya, saya akan memanggil seorang demi seorang nama pelajar ketika memulangkan buku mereka masing-masing supaya :
1) saya boleh kenal rupa pelajar tersebut
2) buku itu sampai kepada tuannya
3) dan saya boleh menegur pelajar yang tidak melengkapkan kerja mereka dan menyuruh mereka melengkapkan kerja mereka untuk dihantar sekali lagi.
"Cikgu, saya tolong awak panggil nama mereka," balas seorang pelajar yang baik selepas namanya dipanggil.
"Kenapa?" saja-saja saya menguji.
"Awak kan puasa penat. Saya panggil kuat la," balasnya. Saya tersenyum dan menganggukkan kepala tanda setuju.

Tidak lupa yang agak 'nakal' pula
"Cikgu, cepat saya mau belanja cikgu sekarang. KFC...."
" Boleh - boleh. Tapi nanti jam 7.30 malam nanti baru saya boleh makan,"
"Tak...saya nak belanja sekarang," balasnya lagi. Tahu sangat saya yang dia mahu main-main dengan saya. Ketuk kepala baru tahu.... hehehe
" Sekarang tak bolehlah. Kan saya tengah berpuasa. Kalau makan, nanti berdosa," Cakap saya terus terang.
" Nanti matilah cikgu tak makan....,"
"Takdalah. Bukannya tak makan selama-lamanya. Pagi saya makan sebelum pukul 5.40 pagi. Malam nanti jam 7.30 malam saya makan pula. Tak mati pun," balas saya
"Nanti gastrik la cikgu...."
" Takdalah. Dari kecik lagi saya puasa tak gastrik pun," ucap saya.' Alhamdulillah, ' balas saya di dalam hati.

Dan satu lagi kerenah pelajar saya....
" Sedapnya kamu makan gula-gula depan saya," saya masih lagi mood mengusik pelajar saya.
" Cikgu....ambil saya bagi cikgu satu," pelajar tersebut memberikan saya satu gula-gula yang sama yang tengah dia makan itu.
" Ishh.... saya berpuasalah hari ini," balas saya.
" Sory-sory cikgu.... ," balasnya.
" Takpa cikgu...ambil saya bagi. Nanti buka puasa cikgu makan," balasnya tanda mohon maaf.
Lalu saya mengambilnya. Dan malam itu, saya tersenyum sambil makan gula-gula pemberian pelajar saya itu.

Minggu pertama puasa bersama-sama pelbagai karenah pelajar-pelajar saya. Syukur Alhamdulillah yang menghormati itu sungguh menyejukkan hati saya dan membuatkan saya bersemangat untuk mengajar mereka.

Paling saya teringat pada seorang pelajar India seorang,
"Cikgu...nanti you puasa saya pun puasa juga," dia bercakap kepada saya.
" Awak puasa macam mana?" saya bertanya. sememangnya saya teringin mengetahui macam mana cara mereka berpuasa.
" saya ikut macam you puasalah. Pagi tak makan pukul 5 pagi sampai pukul 7.30 malam tak makan dan tak minum," katanya. Rupanya kakaknya adalah Indian Muslim. Itulah dia tahu puasa orang Islam.
"Bolehlah....nanti kita puasa sama-sama," balas saya sambil tersenyum.

Moga ALLAH memberikan hidayah dan petunjuk.AMIN....
Ya ALLAH, berikanlah aku kekuatan keimanan, kesabaran dan kesihatan untuk memanfaatkan bulan Ramadhan ini. Kerana tidak ada jaminan bahawa aku akan bertemu lagi dengan Ramadhan Karem yang akan datang.....

Di dalam satu hadis Nabi SAW:
Maksudnya : ".........Dia (orang yang berpuasa) meninggalkan makanan, minuman dan nafsunya kerana-Ku. Puasa bagi-Ku dan Aku yang akan membalasnya......"
( Riwayat Bukhari )

1 comment:

  1. Bagus la cikgu Yah ni. Jgn jadi mcm cikgu saari (masam-masam manis) sudah. keje sampai lewat malam, pas tu dalam kelas tido.

    ReplyDelete