Sunday, September 26, 2010

DUA SAMBUTAN YANG BERBEZA!!!

Hari ini saya ikut mama dan abah saya pergi ke sambutan Hari Raya. Pada permulaannya saya agak berat hendak ikut sebab saya 'malas' sikit. Tapi, demi tidak mahu menghampakan ajakan mama dan abah saya pun ikut sama ke sana. Tempat destinasi kami ialah Rawang. Aduhai, mabuk saya dalam perjalanan. Memang hampir-hampir hendak muntah. Dengan gaya abah memandu.....macam dekat litar formula One..hehehe...

Alhamdulillah akhirnya sampai juga ke tempat yang dituju....

Banner yang menyambut kehadiran kami
'Hari Raya Open House' anjuran PERKIM Cawangan Belia. Itulah sambutan Hari Raya yang kami tujui. Saya pernah beberapa kali mengikut kedua ibu bapa saya ke program-program anjuran PERKIM ini memandangkan abah adalah antara orang kuat PERKIM. Apa yang boleh saya katakan, saya sangat-sangat kagum apabila melihat orang Cina memakai tudung, orang Cina memakai songkok, orang bangsa Cina memberi salam,mengucapkan Alhamdulillah dan insyaALLAH.... bukan sahaja orang Cina malah orang bangsa India ada juga.

Ada 3 pengerusi untuk majlis ini.Satu untuk bahasa Melayu, bahasa India dan bahasa Cina. Dan mereka ini disatukan dengan satu aqidah. Berucap menggunakan kata-kata Islam. Subhanallah.... macam yang saya katakan, saya kagum dengan kebesaran ALLAH itu.

Ada juga pelajar ISTAC daripada negara China yang
datang ke Hari Raya Open House ini.

Paling saya suka dengan program kali ini ialah ada sajian daripada masakan orang Cina Muslim yang memasak di tempat situ sendiri. Masakan baru yang pertama kali saya makan. Dan dengan seronoknya saya makan mee (saya lupa nak tanya apa nama mee itu) itu dengan menggunakan Chop Stick.

Ini rupa mee itu. Bila makan panas-panas memang berpeluh
saya bila panas, pedasnya terasa maksimum sungguh.

Sayur ini pun saya suka, masakan Cina

InsyaALLAH nanti saya akan kunjungi kedai masakan Cina Muslim itu iaitu Mohd Chan Kedai Makan Cina Muslim di Taman Melawati untuk merasai masakan-masakan Cina Muslim di sana.

Perkongsian pengalaman mereka yang memeluk Islam itu menginsafkan diri saya....

"Saya memeluk Islam....bukan, bukan. Saya kembali kepada agama fitrah saya 12 tahun yang lepas. Sebelum itu saya mengkaji mengenai Islam. Ramai orang kata kalau masuk Islam ertinya masuk Melayu. Itu salah faham kena kasi ubah. Masuk Islam bukan erti masuk Melayu tetapi masuk kepada agama Islam....mengikut ajaran Islam itu - pengakuan salah seorang yang memberikan ceramah itu. Subhanallah

"Masa saya mula-mula memeluk Islam semua jiran saya pandang serong kepada keluarga saya. Mereka kata, anak siapa yang masuk Melayu itu. Hingga ibu saya selama 3 bulan tidak keluar rumah untuk memotong rambut. Jiran-jiran langsung tidak tegur saya. Tetapi saya bersabar sahaja. Dan Alhamdulillah hari ini bila saya keluar pergi pasar kami semua bertegur macam biasa.Saya bersyukur,"
pengakuan salah seorang lagi.MasyaALLAH

"Perkara yang paling susah untuk saya apabila saya masuk Islam ialah susah saya mahu cari makanan yang sesuai dengan selera saya. Hingga pernah setiap hari saya asyik makan nasi lemak sahaja. Hingga emak saya sendiri merasa pelik. Dan syukur saya apabila hari ini telah ada usaha Restoren Masakan Cina Muslim yang menepati selera orang seperti saya. Halal dan masakan Cina. ALhamdulillah"
tambahnya lagi. ALLAHU AKHBAR....

"Di sini saya ingin berpesan, mengingatkan diri saya dan saudara Cina yang memeluk agama Islam agar sentiasa menjaga tingkah laku masing-masing. Janganlah apabila telah memeluk Islam masih makan di kedai masakan Cina yang tidak halal lagi. Perlu jaga tingkahlaku. Memakai tudung bagi yang perempuan. Kerana kita akan sentiasa diperhatikan oleh kawan-kawan kita yang bukan Islam....,"
tambahnya lagi. Ya ALLAH, pesanan itu seharusnya untuk yang telah lama menganut agama Islam juga. ALLAHU RABB.....

"Nampak bersih je dorang ni ye ,"
Mama berkata kepada saya.


Rupa-rupanya mee yang kami makan itu memang dibuat sendiri seperti dalam gambar yang saya upload ini. Saya mati-mati ingat mereka guna mee maggi sebab memang rasa macam mee maggi. Subhanallah rupa-rupanya mee tu diadun dan direbus kat situ juga. Subhanallah. Memang sedap...sedap sangat....Alhamdulillah.

Disamping itu ada juga disediakan demo kaligrafi cina tetapi ditulis dengan tulisan jawi. Jadi kami ambil kesempatan meminta Encik itu menulis nama abah .....

Sambutan raya beberapa tahun lalu di rumah kami

Dan malam tadi saya sekali lagi pergi ke sambutan hari raya lagi. Kali ini di sebuah masjid yang terletak berhampiran dengan rumah saya. Saya duduk menemani emak saya di meja VIP yang disediakan. Memang ramai yang hadir. Dan meriah dengan kehadiran pelbagai golongan. Tapi....di akhirnya ada perkara yang memeranjatkan saya telah berlaku. Di akhir majlis tersebut, seorang VIP yang dijemput hendak balik. Belum lagi keluar dari Dewan masjid tersebut, VIP tersebut mengeluarkan rokok sambil mengepit di bibirnya. Saya teringat pula ada satu papan iklan di masjid tersebut yang meletakkan bahawa Merokok itu Haram. Memang ada khilaf tentang hukumnya sebelum ini tetapi yang saya dengar-dengar ada ulama yang menjatuhkan hukumnya haram kerana memudharatkan. Itu masih lagi saya boleh berkompromi kerana hukum itu ada kata masih khilaf. Yang saya benar- benar....benar-benar tidak boleh sama sekali saya berkompromi ialah sebelum keluar itu VIP tersebut bersalam-salaman dengan 'ustazah' di situ dan muslimat yang duduk juga di meja VIP satu demi satu.Yang itu memang JELASNYA HARAM.... Emak saya cepat-cepat menarik saya keluar....

Tatkala saya cepat-cepat keluar itu, saya bercakap kepada Mama
"Ala...patut biar je VIP tu hulur tangan dia. Kemudian cakap kuat-kuat....TAK BOLEH SALAM. HARAM. BERDOSA, NANTI MASUK NERAKA,"- pinjam ayat Abdurrahman sekejap (Nanti masuk neraka)

ALLAHU AKHBAR....itulah Dua Sambutan Hari Raya yang sungguh berbeza....

~teringat saya kepada sikap pengetua saya yang sangat-sangat menjaga sensitiviti orang Islam. Semasa memberikan hadiah di hadapan perhimpunan, kepada guru-guru Islam perempuan, pengetua tidak sama sekali menghulurkan tangannya untuk bersalam. Itu sikap pengetua Cina yang bukan beragama Islam...
Semoga ALLAH memelihara kita semua mengamalkan syariat yang terkandung di dalam Islam dengan sebenar-benarnya. AMIN ya ALLAH

1 comment: