Wednesday, November 3, 2010

Makan Besar....

Boleh dikatakan jika saya seorang wartawan, saya bakal dibuang kerja tanpa notis 24 jam kerana telah lama tidak menghantar berita. Boleh dikatakan jika saya seorang penulis kolumnis mana-mana majalah, saya juga bakal menerima nasib yang sama juga kerana lama tidak menghantar artikel-artikel terbaru. Dan jika saya seorang penulis novel pula,pasti buku saya tidak akan siap-siap kerana saya lama sekali tidak menulis lagi. Kerana itu lah ALLAH yang MAHA Pengasihi dan Penyayang mentaqdirkan saya menjadi seorang guru kerana itulah kerjaya yang sememangnya paling sesuai untuk saya. ALhamdulillah and thank you ALLAH.

Hakikatnya banyak peristiwa yang saya ingin kongsikan bersama tetapi lantaran kesuntukan masa, banyak peristiwa itu sekadar tersemat di dalam kotak ingatan sahaja. InsyaALLAH ada kesempatan saya berkongsi bersama. Cheh, gaya macam penulis terkenal sahaja....

"Cikgu, awak boleh datang tak majlis perpisahan KRS nanti ?" saya paling sukar untuk menolak permintaan pelajar KRS saya. Mungkin disebabkan beberapa faktor.
(1) kerana pelajar ini sangat bersopan santun dengan saya
(2) saya kasihan dengan pelajar-pelajar yang suka dengan aktiviti kokurikulum, adakalanya sering cikgu-cikgu tak berapa nak join program mereka kerana faktor keluarga dll
(3) kan saya dulu 'gila' berpesatuan semasa alam remaja hingga semua jawatan dalam PPIM itu saya and the geng pulun....huhuhu

"Buat di mana, bila dan jam berapa?" itu memang soalan rasmi para guru-guru.
"Di sekolah cikgu. Mula pukul 9am tapi cikgu datang petang jam 2pm. Kami buat hari Rabu, masa cuti itu nanti" jawabnya sopan. Kesopanannya yang benar-benar memikat hati saya. Dalam kepala saya, masih lagi berfikir-fikir mahu pergi atau tidak. Lagipun saya susah hati bab-bab makanan ini.
"OK. tapi makan macam mana ya?"
"Cikgu jangan risau. Kami settle semua"
"Bukan, maksud saya makan nanti awak tempah di mana ya? Cikgu mau makan juga" balas saya lagi. Memang ujian berada di sekolah SMJK ini ialah makanannya sememangnya perlu berhati-hati. Adakalanya saya gusar apabila ramai di kalangan mereka ingat yang muslim hanya tidak boleh makan 'daging itu sahaja' walhal bukan hanya itu sahaja, malah bekas-bekas masakan pun tidak boleh campur. Ayam pula mesti disembelih. Bagi mereka apabila mereka menyediakan makanan yang ada title 'NO PORK', makanan itu mereka kata HALAL. Walhal bukan itu sebenarnya....
"Kami tempah di kantin cikgu. Halal punya cikgu," Saya tersenyum. Sukar juga untuk menerima kerana tauke kantin itu memang orang cina tulen. Masih saya bimbang.
"OK saya boleh datang. Pasal makanan itu, tak apalah. Saya bawa sendiri ya. Maaf ya, sebab ada makanan awak punya yang saya tak boleh makan ada yang boleh. Maaf ya,"
"Tak apa. OK cikgu,terima kasih"

Dalam hati saya rasa serba salah juga sebenarnya. Pasti saya tidak akan menyekat kebebasan mereka dan hakikatnya saya teringin sekali untuk tidak membuat sebarang 'gap' dengan mereka. Biar mereka rasa senang dengan saya dan begitu juga dengan saya. Tapi yang utama, syariat ISLAM masih lagi dilaksanakan. Lalu saya teringat.....

"Jangan buat tak peduli sahaja kalau mereka servekan makanan yang kita ragu-ragu nak makan. Kan jadi contoh tak baik kalau ramai-ramai cikgu tak makan. Mereka kaum cina takkan faham. Lebih baik jumpa dengan pengetua dan explain kenapa tak boleh itu, kenapa tak boleh ini. Bukannya kita tak mahu makan tapi kita ada perkara yang kita memang tak boleh makan," itu kata abah apabila saya mengadu ada kes kami kena buat jamuan di sebuah hotel yang tiada tanda halal. Jadi selepas cikgu-cikgu dapat tahu, semua tarik diri tak mahu ikut jamuan itu. Dengan tindakan itu, beberapa hari kemudian pihak sekolah segera menukar tempat jamuan dan Alhamdulillah memilih tempat yang ada tanda halal JAKIM. Lalu Alhamdulillah, ALLAH mengilhamkan kepada saya satu perkara.

"Cikgu, jangan lupa jamuan Rabu ini ya," kebetulan keesokan harinya pengerusi KRS menemui saya dan mengingatkan saya tentang jamuan yang bakal diadakan itu.
"Boleh tak cikgu nak buat request?," kata saya tiba-tiba.
"Boleh cikgu. Apa dia cikgu?"
"Tapi, kalau awak boleh sahaja tau. Kalau tak boleh tak apa. Cikgu tak kisah punya,"
"Kenapa cikgu. Boleh punya cikgu,"
"Cikgu mahu buat request. Boleh tak....tapi kalau boleh tau. Kalau tak boleh tak mengapa. Cikgu mahu minta, boleh tak kalau awak belikan makanan untuk dua orang cikgu muslim daripada kedai orang Islam. Untuk dua orang sahaja," dengan sekali nafas sahaja saya meminta.
Dia terdiam sekejap.
"Owh, boleh cikgu,"
"Betul ke, sebab kalau tak boleh tak apa. Cikgu bawa sendiri,"saya memastikan.
"Boleh cikgu,"

Esoknya, saya terjumpa pengerusi itu lagi.
"Betul ke boleh beli untuk saya nasi itu? Sebab kalau tak boleh, tak apa"
"Boleh cikgu. Pasti boleh punya cikgu......" katanya memang yakin. Saya tersenyum sahaja, mudah-mudahan insyaALLAH

Dan Alhamdulillah tadi saya makan nasi daripada kedai India Muslim rasa saya. Sebab lauknya kari ayam, nasi tomato barangkali. SEDAP sangat. Mungkin itu yang mereka rasa special sikit. Tiga orang AJK datang tanya saya , OK tak nasi untuk saya. Sungguh saya tak terkata ketika itu...
"Cikgu, macam mana ok tak?"
"Sangat ok. Sedap. Tapi banyak betul dalam satu ini ya. saya kongsi dengan adik saya. Satu lagi saya bawa balik nanti," kata saya sambil tersenyum,syukur rasanya.
"Kami mahu cikgu makan kenyang-kenyang la, kerana itu letak banyak-banyak,"
"Terima kasih. Mesti mahal awak beli ini kan," memang saya rasa harganya agak mahal sebab aritu masa makan murtabak sahaja di kedai India Muslim memang harganya waduh waduh mahal sungguh.....
"Tak apa...asal cikgu Happy," katanya sambil tersenyum.
"Awak semua pun makan kenyang-kenyang ya"pesan sama sebelum mereka berlalu pergi.

Nasi dua bungkus untuk cikgu dan adiknya

Pandangan sisi....banyaknya hehehe

Ayam yang besar sungguh

Telur rebus pun ada, tersembunyiii....

Alhamdulillah.....kenyang !!! :)

1 comment: