Friday, July 16, 2010

Aku Streskah ???

Baru-baru ini saya mengajar subjek Stres dalam kelas saya. Sengaja saya membuatkan suatu mood yang ceria untuk subjek itu. Saya sebenarnya baru menyedari akan kasihannya kepada pelajar-pelajar. Mereka pasti kepenatan belajar seharian. Boleh bayangkan dari jam 1 petang ke 3.20 petang, itu lebih kurang 2 jam 20 minit. Kemudian selepas rehat pula dari jam 3.50 petang ke 6.45 petang. Lebih kurang 3 jam lebih. Duduk dan menanti guru-guru masuk untuk mengajar. Dan, yang pasti jika semua guru masuk dengan berwajah garang, marah sana marah sini pasti mereka tidak merasai akan keseronokannya belajar.

Ada yang kata stres kerana belajar ........
Tension dengan belajar !!!

Ada yang kata stres kerana exam.....



Ada kata stres kerana kawan... Ada kata stres kerana boyfriennnddd.... Ada kata stres kerana sekolah.....cikgu....pengetua.....

Yang dah kerja pula stres dengan kena bayar itu, bayar ini.......

HINGGAKAN TENSIONNYEEE !!!!

Dan yang saya agak terkejut apabila dua orang pelajar Muslim yang cakap :
"Saya stres dengan mak saya la.Ngan ayah saya juga. Asyik nak gadoh je dengan saya," katanya lagi.
Dalam keadaan yang agak terkejut saya bertanya semula kepadanya..... "Awak stres apa ?"
Dia pun menjawab , " Saya stres le mak saya asyik nak gadoh je dengan saya. Bosan betul,"

Pendek kata macam-macam bentuk stres seseorang itu.....

hingga ada yang kata,

Tapi sedar tak kita, bahawa apa sebenarnya pengertian stres itu pada sebenarnya pengertian???


Tiadakah di dalam ISLAM perkataan stres?

Sebenarnya di dalam AL-QURAN sememangnya tidak dinyatakan perkataan stres itu.... kerana.... stres itu dari perkataan inggeris. Cuma setiap perilaku stres itu sebenarnya ada disebut di dalam AL-QURAN. Contohnya yang boleh saya bawakan di sini :

Firman ALLAH SWT di dalam AL-QURAN maksudnya : "Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi ALLAHlah pahala yang besar [ Al-Anfal : 28 ]

Boleh jadi ujian ini lah yang menyebabkan kita stres...

Banyak lagi di dalam AL-QURAN perilaku-perilaku stres . Dan ALLAH juga memberitakan juga bagaimana cara menghadapi stres. Contoh yang saya bawakan di sini ialah :

Firman ALLAH SWT bermaksud :
"sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kedekut. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah dan apabila dia mendapat kebaikan dia amat kedekut. kecuali orang-orang yang melaksanakan solat. Mereka yang tetap setia melaksanakan solat " [ al-Ma'arij : 19 - 23 ]

Hayya 'alasSOLAHHH.........

Dan ingatlah bahawa .......

Firman ALLAH SWT bermaksud :

"Dan tatkala Tuhanmu memaklumkan , " Sesungguhnya jika kamu bersyukur , pasti Kami akan menambah kepadamu dan kamu mengingkari maka sesungguhnya azabKu sangat pedih," [Ibrahim :7]

Firman ALLAH SWT bermaksud :
"(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat ALLAH. Ingatlah hanya dengan mengingat ALLAH hati menjadi tenteram [Ar-Ra'd : 28 ]

"Dan
orang yang sabar kerana mengharapkan keridhaan Tuhannya, melaksanakan solat, dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan, orang itulah yang mendapat kesudahan ( yang baik ), [ ar-Ra'd : 22]

Maka kenalilah stres anda. Dan ingatlah, setiap kesusahan yang menyebabkan stres itu adalah ujian hakikatnya daripada ALLAH SWT untuk menguji keimanan hamba ALLAH itu terhadapNYA. Hadapilah dengan formula sabar dan solat, insyaALLAH hati akan terasa tenang...

No comments:

Post a Comment