Wednesday, June 9, 2010

SoLatKu...HidUpKu...dan MaTiku Hanya Untuk ALLAH TaaLa

Baru-baru ini saya dan sahabat karib saya keluar ke KL untuk beberapa urusan. Kami cuba menyelesaikan segala urusan kami secepat yang mungkin kerana biasalah, KL kalau lambat keluar dari situ pasti dan akan pasti akan berhadapan dengan 'jam' yang luar biasa untuk balik ke rumah kami. Dan kerana kesilapan teknikal, sememangnya kami lewat menyelesaikan urusan kami lalu menyebabkan kami terperangkap di dalam 'jam' luar biasa bandaraya KL ini.

Saya berfikir panjang. Kebimbangan sungguh terasa pada diri saya dan sahabat karib saya di sebelah. Ya ALLAH janganlah kami terperangkap lama di sini ya ALLAH. Sungguh, parah jika terperangkap lama kerana jam sudah menunjukkan ke arah angka 7 malam. Teringat saya akan cerita-cerita yang pernah didengar, memang ramai sahaja mereka yang terperangkap dalam 'jam' di KL ni solat maghribnya pun jam juga....

'Patot la biasa dengar orang kerja kat KL ni stress kan....' bicara teman di sebelah kurang saya beri tumpuan kerana sibuk melihat kereta-kereta dan motor-motor.
'Ikut jalan Kuching....'oopppppssss......terlepas.
Habis, terlepas jalan. Memang jantung saya terasa tekanannya kerana memikirkan masa yang terus berlalu itu. Mulut saya terus membaca selawat ke atas Nabi Muhammad SAW kerana saya teringat akan pesanan guru saya sekiranya kita berada di dalam kesusahan, lazimi diri kita untuk membaca selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Sebentar tadi, sahabat karib saya pula telah membaca zikir al-Ma'thurat dan kami meletakkan segala keyakinan kami agar ALLAH mempermudahkan segala urusan perjalanan kami.

'Ayooo.....tak sukanya jalan masa macam ni,' saya mengeluh perlahan.
'Susah juga tak ingat jalan-jalan KL ni...huhu harap je orang KL,'sambung saya lagi mengharapkan tenang sedikit perasaan di dalam hati ini.


Kami terlepas jalan dan akhirnya saya bersyukur kerana kami berjaya menemui jalan yang sepatutnya, cuma jam benar-benar telah menunjukkan 7.23 malam iaitu masa solat maghrib. Tiba-tiba.... selepas melalui untuk membayar tol saya nampak sesuatu. Sesuatu yang insyaALLAH akan melegakan hati saya....

KAWASAN REHAT, TANDAS DAN SURAU

Alhamdulillah..... : )
Berhentilah dahulu solat kerana peluang sudah ALLAH berikan,yang mungkin selepas ini tidak ada peluang andai kita tidak mahu menggunakannya.

Selepas solat, saya dan sahabat karib saya meneruskan perjalanan kami lagi.

'Dekat sini lah anak kawan abah accident hari tu,'saya memecahkan kesunyian antara kami.
' Dekat Burger king tu'balas saya lagi

'Macam mana dia?'
'Meninggal...'
ringkas jawapan saya. Lalu saya terdiam, memikirkan apa lagi ayat seterusnya,

Ya ALLAH, andai Engkau mahu mengambil nyawa aku kelak,aku bermohon biarlah dalam keadaan aku telah menunaikan solatku sekiranya telah masuknya waktu solat...AMIN

No comments:

Post a Comment