Thursday, May 13, 2010

SeLaMat Hari Guru 2010

"Kamu lapar ke ?" Saya bertanya kepada dua orang pelajar saya itu. Perasaan kasihan terasa di dalam hati saya, Pasti mereka kepenatan.

"Saya sudah makan cikgu. Tapi dia belum sarapan pagi lagi" Jawab yang paling tua di kalangan mereka.

"Takpa, nanti di sana kita makan ya" saya seperti memujuk agar pelajar itu bersabar sekejap.

Sampai sahaja di pusat sukan itu, soalan pertama yang saya tanyakan kembali kepada pelajar itu , " Mana kantin ? Mari kita sarapan terlebih dahulu"

"Jauh cikgu. Atas sana. Biasa kami beli burger sahaja. Belakang sana ada burger," balas dia. seperti sudah menghafal segala pelan lokasi di tempat pusat sukan tersebut sahaja.

"kalau macam itu, takpalah. sarapan makan burger sahaja. Tapi, saya ada
bawa makanan
dari rumah. Kamu beli untuk kamu sahajalah," Tatkala itu, saya teringat nasi lemak kiriman mama sebentar tadi. Honestly, saya terasa sangat terharu dengan sikap mama. Mama.... walaupun usia anaknya telah menginjak 25 tahun tetapi masih juga segala hal kebajikan anaknya diperhatikan. Hatta, abang yang sulung berusia 30 tahun itupun masih juga mama akan ambil berat sama seperti kami dulu-dulu di sekolah sahaja. Mama.... I love u !!!!


Hampir 5 jam saya bertapa di Pusat Sukan itu menantikan 2 orang pelajar untuk pemilihan ke Pasukan Kuala Lumput untuk bola tampar. Sesekali mereka diberi rehat sememangnya saya melihat akan keletihan pada wajah mereka. Terharu kerana mereka sangat menghormati saya selaku guru yang mengiringi mereka kerana setiap kali rehat yang diberikan, pasti mereka akan ke tempat saya duduk itu sambil berkata "Cikgu.... penatnya cikgu" Dan kemudian saya akan berkata "Takpa...buat the best nanti baru rasa lega dan berbaloi"

Fuisyhhh... saya yang tidak membuat apa - apa itu, sekadar menanti dan membaca juga turut terasa bahang kepenatan. Namun, terasa lenguh juga dan agak pening sedikit kerana keadaan cuaca yang telah menginjak ke waktu tengahari.

Akhirnya, masa pulang telah tiba.

"Kamu lapar?" Saya tanya.
"Mestila cikgu. Lapar sangat. Tapi cikgu, kami takda duit la mau makan. Pagi tadi dah beli,"
Wajah keletihan itu, pasti kelaparan. Kerana saya juga pernah merasai suasana yang apabila kita telah mengerahkan seluruh tenaga untuk aktiviti lasak, pasti perut meronta-ronta minta diisi.

"Nah....kamu ambil ini. Beli dua burger" Saya mengeluarkan RM10 dari dompet saya.
"Jangan lupa beli air juga untuk kamu, nanti tercekik pula," saya sambung lagi. Jelas kelihatan pelajar itu tersenyum.
"Sekejap ya, saya nak pergi ke pejabat kejap," Saya mengatur langkah untuk menguruskan perkara lain sebentar sebelum pulang bersama-sama pelajar itu nanti.

10 minit kemudian saya ke tempat itu semula, melihat pelajar itu. Di atas meja, ada 3 bungkus burger yang masih belum bersentuh, kemas di dalam plastik lagi. Manakala dua pelajar saya itu berborak-borak dengan rakan dari pasukan sekolah lain.

"Aik...belum makan lagi?'' saya soal kehairanan.
"Tunggu cikgu la," jawab pelajar itu.
"Hish, makan sahaja dulu. Saya sudah makan tadi masa kamu main bola tampar," Terasa bersalah pula saya. Pasti mereka kelaparan menanti saya, pada hal saya masih kenyang.
"ooo...cikgu makan nasi lemak tadi ya ?" pelajar itu bertanya.
"Aik mana tahu?" Saya kehairanan.
"Saya nampak cikgu tadi makan," jawabnya. Kasihan, pasti dia lapar masa tengok saya makan tadi. Agaknya menunggu-nunggu bilakah masa untuk rehat agar boleh makan.

"Aik, ada 3 burger," saya kehairanan semasa pelajar itu memberikan semula duit baki itu kepada saya.
Dia mengatakan sesuatu tetapi saya kurang mendengarnya kerana keadaan di situ memang bising. Saya meminta dia mengulang beberapa kali agar jelas mendengarnya...
Rupa-rupanya.....
"Satu itu untuk Cikgu. Dia kata hadiah Hari Guru," saya tersentuh dengan kata-katanya.
"Tapi....pakai duit saya....," saya saja-saja mahu mengusik pelajar itu. Mahu menukar tune rasa tersentuh dengan sikap pelajar itu.
"Takpa....nanti claim sekolah," jawabnya bersahaja, membuatkan saya tersenyum.

ihsan dari http://testi.iluvislam.com/0919-selamat-hari-guru/

Macam-macam cara pelajar menghargai guru mereka. Saya tahu pelajar itu hanya membawa duit yang cukup-cukup sahaja manakala claim dari sekolah hanya dapat dibuat selepas pertandingan , tetapi mereka masih lagi mahu memberikan sesuatu untuk guru mereka....

Kepada semua guru-guru yang pernah mengajar saya, dari saya di dalam buaian hinggalah saya ke liang lahad nanti.....TERIMA KASIH ATAS PENGORBANAN KALIAN. HANYA ALLAH SAHAJA yang dapat membalasnya....





No comments:

Post a Comment